Соціальна робота в Україні

     За роки незалежності України соціальна робота пройшла кілька етапів становлення та розвитку. За цей час створено державну систему центрів соціальних служб для молоді, виникли різноманітні служби, ініціаторами яких стали як державні структури, так і громадські організації. Зараз підготовку соціальних педагогів, соціальних працівників, підвищення професійної кваліфікації фахівців здійснюють понад ЗО вищих навчальних закладів. 
      Постійно зростає кількість наукових досліджень з цієї проблематики, виходять друком видання, в яких представлений як зарубіжний, так і національний досвід, теоретичні й практичні напрацювання. Регулярним стало обговорення різноманітних питань соціальної роботи на міжнародних, національних, регіональних конференціях, семінарах, «круглих столах».     
     Вагомою складовою процесу становлення і розвитку соціальної роботи в Україні продовжують залишатися проекти й програми соціального спрямування, що здійснюються за допомогою міжнародних організацій. Значний внесок у розбудову вітчизняної практики соціальної роботи зробили професійні об'єднання. Відразу за створенням у 1992 році Української асоціації соціальних педагогів і спеціалістів із соціальної роботи виникли Ліга соціальних працівників, ціла низка регіональних громадських організацій, що об'єднали фахівців соціальної роботи. Прийняття «Етичного кодексу спеціаліста із соціальної роботи України», сприяло тереходу фахівців соціальної сфери на новий рівен який івідповідає міжнародним стандартам та вимогам щодо даної галузі професійної діяльності. 
     Зміни, які супроводжують процес становлення соціальної роботи на кожному етапі її розвитку, зумовлюють розробку й обґрунтування науково- теоретичних і методичних засад, що, як правило, викладені в навчальних і методичних посібниках. Поява цього навчального посібника є результатом тривалої копіткої роботи групи науковців, викладачів вищих навчальних закладів, практиків із соціальної роботи, які були учасниками парт­ нерського проекту «Соціальна освіта в Україні». Проект здійснювався, іочинаючи з 1999 року, Християнським дитячим фондом і Українською ісоціацією соціальних педагогів та спеціалістів із соціальної роботи в лартнерстві з Міжнародною федерацією соціальних працівників за підтримки Дирекції з питань розвитку та співробітництва Швейцарії. За загальною оцінкою фахівців, проект створив умови для постійного продуктивного діалогу як теоретиків, так і практиків соціальної сфери, у т. ч. студентів і волонтерів, а також сприяв інтенсивному розвитку соціальної ооботи і соціальної педагогіки в Україні. У пропонованому навчальному посібнику вперше в Україні комплексно исвітлено проблеми теорії і практики вітчизняної соціальної роботи.     Погляди і наукові розвідки авторів посібника ґрунтуються, насамперед, на особистому досвіді соціальної роботи, аналізі існуючого теоретичного та практичного матеріалу з проблем соціальної практики, узагальненні передового досвіду працівників соціальної сфери. 

У першому розділі навчального посібника представлено теоретичні засади соціальної роботи, що розглядається як вид суспільної діяльності й навчальна дисципліна; подано основні поняття, закономірності та принципи соціальної роботи, історію розвитку соціальної роботи в Україні. Особливу увагу приділено нормативно-правовій базі соціальної роботи.


У другому розділі розкрито зміст та організацію соціальної роботи з урахуванням типології клієнтів, визначено основні напрями, методи і форми роботи, а також окремі аспекти управління соціальною роботою.



У третьому розділі пропонуються технології соціальної роботи з різними категоріями клієнтів, а саме: з сім'єю, представниками проблемних груп, жінками, молоддю.



Четвертий розділ посібника розкриває вимоги до соціального працівника як особистості та професіонала, зокрема, виокремлюються його особисп'сно професійні характеристики, розкриваються етичні засади, функції та сфери його діяльності. 



Пропонований навчальний посібник являє собою поєднання теорії і методики соціальної роботи і орієнтований перш за все на студентів навчальних закладів різних рівнів акредитації з метою їхньої професійної підготовки на факультетах (відділеннях) соціальної роботи. Його матеріали також можуть широко використовуватися соціальними педагогами, соціальними працівниками, учителями, практичними психологами в різних сферах соціальної діяльності.

Коментарі

  1. Доброго дня, Тетяна! Відформатуйте текст повідомлень, додайте гаджети та інформацію про себе, додайте відео.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар